אפשרות א' – ביצוע משימת הבנה
מטרת המשימה הזו לוודא שהתלמידים הבינו את הנלמד, ושיש להם יכולת לבטא את מה שהם הבינו.
משימות אפשריות:
- התכתבות ווטסאפ
הוראות:
- העבודה מתבצעת בזוגות.
- איך נראית המטלה כשהיא מוגשת? עליכם ליצור שיחת ווטסאפ בין מדען לבין אחד מהוגי הדעות שלמדנו בשיעור. ההגשה צריכה להיות של שיחה באורך שני מסכים לפחות.
- מה יש במטלה? בתוך השיחה עליכם להוכיח שאתם בקיאים בפרטי הנושא שלמדנו בכיתה ושהבנתם אותו. נסו לחשוב מה הדמויות היו אומרות אחת לשנייה, באילו טיעונים הן היו משתמשות ומהן הדוגמאות שהן היו מביאות. הוספת אימוג'ים מתאימים או מדבקות תתקבל בברכה. נסו להיות יצירתיים ומקוריים. נסו ליצור שיחה שיוצרת סקרנות ועניין אצל מי שקורא אותה.
דגשים:
- הביאו דוגמא אחת לפחות לנקודות התנגשות בין המדע לאמונה.
- הביאו טיעון אחד לפחות, שכל אחד מהאנשים בשיחה אומר כדי לחזק את דעתו. הטיעון צריך להיות מבוסס ומנומק.
- כתבו את הדברים בצורה קולחת שנראית כמו שיחה אמיתית.
הוראות:
2. יצירת מהדורת חדשות
העבודה מתבצעת בזוגות או בקבוצות. צלמו את עצמכם כמגישי מהדורת חדשות.
למהדורה צריכים להיות שני חלקים.
- חלק ראשון: דיווח על גילוי מדעי. (שימו לב – לא לדווח על גילויים מדעיים סתמיים, אלא על גילויים שיוצרים התנגשות אפשרית עם האמונה בנושאי אבולוציה וגיל העולם).
- חלק שני: פרשנות. אחרי הדיווח, צריכים להיות שני פרשנים שמתייחסים לדיווח. האחד מייצג את המדע שאינו מאמין, ואת מה שהוא היה אומר על הגילוי הזה. השני צריך לייצג את אחד מהוגי הדעות שלמדנו בשיעור ואת הפרשנות שהוא מעניק לאותו הגילוי המדעי.
אפשרות ב' – סיכום באמצעות ראיון
מטרות:
- לוודא שהנושא הובן
- לאפשר הפנמה ועיבוד של מה שנלמד
מה צריך להגיש בסוף?
ראיון עם אדם מבוגר שאתם מעריכים (הורה, אח בוגר, מורה, רב קהילה, שכן מוערך)
הראיון צריך לכלול כעשר שאלות.
מבנה הראיון:
- פתיחה: בפתיחה צריך להציג למרואיין את הנושא.
- ראיון: הציגו שאלות למרואיין על הנושא.
- סיכום: כתבו מה למדתם מהמרואיין שלכם. כתבו התייחסות אישית לדברים שהוא אמר (האם הסכמתם? אם לא – מה אתם יכולים ללמוד מגישה שאינכם מקבלים?)
דגשים:
- כתבו לעצמכם את הסיכום והפתיחה שברצונכם לומר למרואיין. הכניסו את מה שכתבתם לראיון.
- כחלק מהראיון יש להציג למרואיין דעה שלמדנו בשיעור ולשאול אותו על הדעה הזו.
- דוגמאות: האם הוא מכיר את הגישה הזו? מה לדעתו החסרון שלה? מה היתרון שלה? מה דעתו עליה?
- עדיף לנסח שאלות משלכם לראיון. מי שמתקשה יכול להיעזר בדוגמאות שבהמשך.
שאלות עזר:
האם אתה יכול לתת דוגמאות למקום שהמדע והאמונה מתנגשים? האם זה נושא שמעסיק אותך? מדוע? כיצד גיבשת עמדה בנושא הזה? מה דעתך על כך שלמדנו את הנושא הזה? מה יכול להשפיע על האופן שבו אדם מאמין מתמודד עם השאלה הזו?
אפשרות ג' – כתיבת מאמר סיכום
הוראות:
עליכם להכין מאמר באורך עמוד אחד לפחות, המאמר אמור להציג את עיקרי הדברים שלמדנו בכיתה, את השאלות המרכזיות, התשובות האפשריות ובסופו של דבר הבעת דעה אישית.
שימו לב: המאמר אמור להפגין שליטה בדברים שנלמדו בכיתה, ובנוסף, צריכה להשתקף מתוכו חשיבה עצמאית שלכם על מה שלמדנו.
מבנה המאמר:
- פתיחה: בחלק זה אתם מציגים את עיקרי המפגש בין המדע לאמונה. השתמשו בשתי דוגמאות לפחות למפגש כזה. נסו ליצור פתיחה שמושכת את הקורא להמשיך לקרוא. (נקודות לדוגמא: מהן השאלות שמפגש זה מייצר? מדוע חשוב לעסוק בכך? הצגת עיקרי הרעיון המדעי, הצגת הנקודות בהן עלול להתעורר קונפליקט עם האמונה)
- הצגת שני פתרונות אפשריים: בחרו 2 דעות מתוך אלה שלמדנו שמעניין אתכם להציג. יש להציג במשפט אחד את הדמות שמציעה את הפתרון. בכל הצגת פתרון, נסו לתת כותרת בתחילת הפיסקה שמגדירה מהי דרך הפתרון המוצעת. אחר כך, פרטו את האופן שבו הפתרון הזה מתמודד עם השאלות והקשיים.
- סיכום: בסיכום אתם אמורים לכתוב במשפט אחד מה למעשה הראיתם במאמר. יש להוסיף התייחסות לחוויה שהייתה לכם בכתיבת המאמר ובלמידת הנושא. עליכם להביע גם את דעתכם האישית. ביכולתכם לכתוב איזו דעה אהבתם, או מה חשבתם על כל אחת מהדעות או כל דבר אחר שיהווה סיכום אישי לנושא.
מחוון להערכת המאמר בעמוד הבא.
קריטריון | ניקוד אפשרי | רמה התחלתית | רמה חלקית | רמה מספקת | ניקוד בפועל |
פתיחה | |||||
ניסוח הדברים בצורה מעניינת. | 5 | אין ניסיון ליצור עניין1 | הדברים נוסחו כשאלות פתיחה1-3 | נמצאה דרך מקורית ומעניינת להציג את הנושא3-5 | |
הצגת הנקודות המרכזיות במדע שמתאגרות את המחשבה האמונית | 15 | הנקודות הוצגו בצורה כללית ושטוחה0-5 | ישנה הצגה של נקודה אחת בצורה מפורטת וברורה5-10 | הוצגו לפחות שני נקודות שהמדע מאתגר בהן את האמונה. בצורה מפורטת וברורה. 10-15 | |
דוגמאות | 5 | אין דוגמאות0 | יש דוגמא אחת2-4 | יש שתי דוגמאות3-5 | |
פתרונות | |||||
הצגת פתרון ראשון- הצגת בעל הדעה | 3 | ישנו שם של בעל הדעה1 | ישנו ניסוח המציג אותו , כפי שנמצא באתר מידע ברשת2-3 | ישנו ניסוח המציג את בעל הדעה, הניסוח נכתב בשפתכם, נערך ולא הועתק 3-5 | |
הצגת פתרון ראשון- ניסוח בכותרת של ראיון הפתרון | 5 | לא קיים באופן ברור0 | נעשה שימוש בדברים שאמרנו בכיתה1-3 | ניסחתם כותרת בלשונכם הממחישה שהבנתם את דרך הפתרון שבעל הדעה מציע 2-5 | |
הצגת פתרון ראשון- האופן בו הוא פותר את האתגרים | 15 | הצגה כללית של דרך הפתרון0-5 | הצגת דרך הפתרון באופן כללי, ובאופן פרטי הדרך שזה פותר לבעיה אחת 5-10 | הצגת דרך הפתרון והאופן בו הוא פותר לפחות שני קשיים שיש לאמונה והמדע. 10-15 | |
הצגת פתרון שני- הצגת בעל הדעה | 3 | ישנו שם של בעל הדעה1 | ישנו ניסוח המציג אותו , כפי שנמצא באתר מידע ברשת2-3 | ישנו ניסוח המציג את בעל הדעה, הניסוח נכתב בשפתכם, נערך ולא הועתק 3-5 | |
הצגת פתרון שני- ניסוח בכותרת של ראיון הפתרון | 5 | לא קיים באופן ברור0 | נעשה שימוש בדברים שאמרנו בכיתה1-2 | ניסחתם כותרת בלשונכם הממחישה שהבנתם את דרך הפתרון שבעל הדעה מציע 2-3 | |
הצגת פתרון שני- האופן בו הוא פותר את האתגרים | 15 | הצגה כללית של דרך הפתרון0-5 | הצגת דרך הפתרון באופן כללי , ובאופן פרטי הדרך שזה פותר לבעיה אחת 5-10 | הצגת דרך הפתרון והאופן בו הוא פותר לפחות שני קשיים שיש לאמונה והמדע. 10-15 | |
סיכום | |||||
סיכום המאמר כולו | 5 | משפט כללי המתייחס לכל העבודה1 | משפט שכולל בתוכו התייחסות לרוב שלבי המאמר2-3 | משפט שמצליח להכניס בתוכו התייחסות לכל אחד משלבי המאמר 3-5 | |
התייחסות לחווית הכתיבה | 5 | מפשט קצר וכללי1 | התייחסות לכתיבה או ללמידה באופן מפורט2-3 | התייחסות לחוויה האישית בעת כתיבת המאמר ובעת למידת הדברים בכיתה3-5 | |
הבעת דעה עצמאית | 5 | משפט קצר וכללי 1 | התייחסות מפורטת שמביאה את עמדתכם2-4 | התייחסות לדעתו של כל אחד מכותבי המאמר, הבעת דעה מקורית, בלשון שלכם.3-5 | |
מראה ושפה | 10 | אופן ההגשה לא מספק.0-1 | ההגשה לא מסודרת מספיק, או: קיימות שגיאות לשון/הקלדה רבות. 1-5 | הגשה אסטטית ומסודרת, נעשתה הגהה לשונית ותוקנו שגיאות הקלדה.-ניכר שהושקע זמן בעיצוב וסידור הדברים 5-10 | |
עמידה בזמנים | 5 | הוגש באיחור של יותר מיום 0 | הוגש באיחור של עד יום2 | הוגש בזמן או לפני כן5 | |
סיכום | 100 | סיכום המורה: | סה"כ: |